Förord om Sölve Rydell av författaren Gunder Andersson
Sölve Rydell, född 1939 hade skrivit en reseskildring men också bland annat experimentell radioteater, progressiva rocktexter och aforismer när han romandebuterade med De tama längtar, de vilda flyger 1996. Skrivandet har skett vid sidan av arbetet som lärare på deltid, han har undervisat i svenska och historia och ibland på Högskolan för blivande lärare. Bostadsorten är Ljungby, en stad han skildrat i en stort upplagd bok. De tama längtar, de vilda flyger var inte vilken romandebut som helst, den tilldelades förstapriset i Ivar Lo-Johansson-stiftelsens romanpristävling på temat kärlek. Och om kärlek handlar det, mindre fysisk än medmänsklig. Berättarjaget växer upp i bruksmiljö, det är en barndomsskildring som spritter av liv och en småstadsskildring där det stora dramat plötsligt exploderar genom sömnigheten. Det kan ta sig formen av hatiskt ungdomsvåld, en återuppväckt kärlekshistoria, ett plötsligt självmord och en eldsvåda som lägger kvarter i grus och aska. Berättarjaget är trygg i sin miljö, men en dramatisk händelse vänder upp och ned på hans liv och tvingar honom till ett beslut. Han flyttar till Stockholm. Hans bästa vän, den något äldre Toto finns redan där, han har den eld inom sig som föder geni eller galenskap. I Stockholm är han på väg att etablera sig som rocksångare, berättarjaget får plats som nöjesreporter på Expressen. Han förblir samtidigt vad man kan kalla revoltören Totos mänskliga pacemaker. Först i småstaden där Toto på alla vis var avvikande, senare följer han honom på den vindlande karriärvägen genom klubbar och folkparker. Han är den som fysiskt och mentalt håller Toto vid liv när allt är på väg att gå överstyr. De tama längtar, de vilda flyger är en klassisk utvecklingsroman, där ett tema är vilket pris den betalar som till varje pris söker framgången och succén, men någonstans ändå står fast i sitt förflutna. Det är samtidigt en fin tidsskildring, förankrad i skarven 1950–60-tal, skriven på ett spänstigt språk, doftrikt och situationsladdat. Här finns en mänsklig inlevelse, där den omgivande scenografin utgör en alldeles påtaglig fond till levande människors känslor och upplevelser. Det är liv och död, på liv och död. Sölve Rydells debutroman fick mycket fina recensioner när den kom. Det finns alla skäl att hålla med. Några år senare utkom han med ytterligare en roman, Den stora kombin, även den en bok som gestaltar frågor kring livets valsituationer.
- Gunder Andersson
|
![]() |
© 2007 · Skapande Ord
|